Hoe werkt het? Veelgestelde vragen


Hoe plaats ik een advertentie?

Het plaatsen van een advertentie en/of het aanmaken van subwebsite gaat niet alleen eenvoudig en snel, het is ook nog eens in de meeste gevallen gratis: alleen indien het advertentiebereik voor bedrijfsmatige advertenties het aantal van 200 netto postcodes overschrijdt (meer dan de 2 grootste plaatsen uit Nederland tezamen, of een hele regio) worden lage meerprijzen berekend.

Om een advertentie te kunnen plaatsen doe je het volgende:
  • Indien je nog niet ingelogd bent: log in via je bestaande account, of word lid.
  • Klik linksboven op en zoek via het zoekveld met de buttonnaam 'Zoek item in marktplaats' het gewenste item op. Klik hier indien je het item niet kunt vinden.
  • Klik in het linkermenu op de button Plaats gratis advertentie; je wordt daarna automatisch begeleid in het plaatsen van een advertentie.

Hoe werkt de bediening?

Omdat Social Market een uitgebreid platform is, hebben we veel aandacht besteed aan de gebruikersvriendelijkheid. Daarbij moet je onder andere denken aan standaardisatie van kleurgebruik en pagina-indeling, vele handige functies en een uitgebreide online help.
Als je linksboven op klikt en daarna op de link Info, dan zie je een uitgebreide uitleg van onze conventies; ook via helemaal rechtsboven in het scherm is deze pagina snel te bereiken (naast andere help informatie die hoort bij de actueel getoonde pagina).

Voor wie is Social Market geschikt?

Op de homepage staat vermeld voor wie Social Market allemaal geschikt is.
Er staat ook vermeld wat de voordelen voor bedrijven, verenigingen en particulieren zijn.
Hieronder staat nog wat extra informatie:

Gratis en goede advertenties en website

Het betreft hier aanbieders die gratis willen adverteren en/of een gratis website willen hebben, die ze ook makkelijk en snel kunnen inregelen en die:
  • Geen geld (over) hebben voor het hosten en (laten) bouwen en/of inregelen en/of laten onderhouden van een andere eigen website.
  • Geen tijd (meer) hebben voor en/of kennis hebben van het bouwen en/of inregelen en/of laten onderhouden van een eigen website.
  • Te weinig toegevoegde waarde zien van de bestaande, eigen website.
  • Achterstallig onderhoud hebben aan de bestaande, eigen website.
  • De bestaande, eigen website gedateerd vinden.
  • Een eigen website hebben die niet (meer) geschikt is voor alle apparaten en browsers.
  • In de eigen website belangrijke functies missen, zoals goede (aan)vraagformulieren en verwijzingen naar andere websites (bv Facebook, LinkedIn).

Verbeteren aanwezigheid op internet en uitbreiden contacten

Het betreft hier aanbieders die op welke wijze dan ook de aanwezigheid op het internet willen verbeteren of (ook buiten het internet om) in contact willen komen met andere bedrijven of personen of diensten, producten of activiteiten die zij aanbieden.
(maar ook daarbuiten) voor meer naamsbekendheid en/of leads, bijvoorbeeld door:
  • Gratis extra bezoekers te krijgen in hun eigen advertenties en subwebsite uit het Social Market platform.
  • Vanuit hun eigen advertenties en subwebsite uit het Social Market platform te verwijzen naar andere websites van de aanbieder, bv een eigen andere website, een eigen Facebook pagina, LinkedIn pagina, et cetera, waardoor ook deze websites en portalen meer bezoekers krijgen.
  • Via het Social Market platform in contact te komen met bijvoorbeeld concullega's, die elkaar kunnen versterken (bv door geografische spreiding, of toegevoegde waarde).
  • Door coördinator te worden van een item, waardoor je een spil wordt in Nederland, met alle voordelen van dien.

Centrale rol tussen concullega's en/of potentiële aanvragers

Bedrijven of particulieren die graag een centrale rol willen vervullen op het gebied van een dienst, product of activiteit (item) en coördinator willen worden, bijvoorbeeld om de volgende redenen:
  • Zin en tijd om een landelijk netwerk op te zetten met aanbieders van een bepaald item.
  • Zin, tijd en kennis om zelfstandig vragen van bezoekers af te kunnen handelen (en die eventueel later door te verwijzen naar een aanbieder, of jezelf als aanbieder).
  • Meeverdienen aan extra omzet die gegenereerd wordt door alle aanbieders van een item.
  • In contact komen met 'soortgenoten', om allerlei redenen (vergroten eigen business, uitbreiden netwerk, ideeën nieuwe business).

Hoe kan het dat het platform gratis is?

Op de homepage staat vermeld dat gratis gewoon onderdeel is van de ideologie, visie en missie van Social Market.
Social Market is voor ons een uitdagende droom die we proberen te verwezenlijken, maar we doen het niet alleen uit ideologie, we hopen er (uiteindelijk) natuurlijk zelf ook wat aan te verdienen.

Grofweg kun je zeggen dat de bouw en het onderhoud van het platform betaald moet gaan worden door inkomsten uit:
  • Adverteren door bedrijven in gebieden groter dan 200 netto (gratis) postcodes.
  • Ontvangst van een deel van de commissies die deelnemende bedrijven aan Social Market betalen over behaalde omzet.
  • Advertenties van externe adverteerders, op plaatsen in de marktplaats waar nog geen of onvoldoende eigen aanbod aanwezig is.
  • Door Social Market uitgevoerde promoties van webpagina's uit subwebsites.
  • Samenwerkingen van Social Market met (groepen van) aanbieders.

Wat heb ik nodig?

Om van het Social Market platform gebruik te kunnen maken, heb je sowieso een computer of smartphone met internet nodig.
Daarnaast is een werkend e‑mailaccount nodig om:
  • Lid te kunnen worden.
  • Je e‑mailadres of wachtwoord te kunnen wijzigen.
  • Opnieuw in te kunnen loggen in geval van een vergeten wachtwoord.
  • Snel op de hoogte gebracht te kunnen worden van een belangrijk bericht afkomstig van een bezoeker, een ander lid, of Social Market zelf.

Voor wat betreft het laatste punt is e‑mail niet eens echt noodzakelijk, als je maar regelmatig de website bezoekt en/of je pagina ververst; want de website verstuurt niet alleen e‑mails ter notificatie, de Dashboard link kleurt ook rood in dat geval.

Heb je nog geen e‑mailaccount, dan kun je natuurlijk snel en gratis een e‑mailaccount van Google aanvragen en gebruikmaken van het eveneens gratis e‑mailprogramma Gmail. Social Market gebruikt dit zelf ook!

Hoe vind ik een item?

Een dienst, product of activiteit, oftewel een item (terug)vinden kan op de volgende manieren:

Zoeken via snelnavigatie

Als je linksboven op klikt, dan kun je in het zoekveld met de buttonnaam "Item in marktplaats" (een deel van) de naam van een item ingeven/wijzigen en Social Market laten zoeken.
Het resultaat kan als volgt zijn:
  • Er wordt geen item gevonden: er wordt een foutmelding getoond.
  • Er wordt exact één item gevonden: het gevonden item wordt getoond.
  • Er worden meerdere items gevonden: het volgens de zoekmachine relevantste item wordt als eerste getoond. Daarna kan er door alle gevonden items gebladerd worden, of kan een item geselecteerd worden uit een op te roepen lijst van alle gevonden items.

PS. De ingevoerde zoektermen worden automatisch opgeslagen in je account; handig als je later terugkeert en de draad weer wilt oppakken.

Terugkeren via snelnavigatie

Als je linksboven op klikt, dan kun je terugkeren naar het laatstbezochte item via de link genoemd achter label "Item".

PS. Ook deze waarde wordt automatisch opgeslagen in je account.

Via de sitemap

Alle items staan ook vermeld in de sitemap pagina.
Snel een item vinden op die pagina kan door ctrl-F in te typen en daarna (een deel van) de naam van het item.

Via de marktplaats

Alle items zijn tevens opgeslagen in een zogenaamde boomstructuur, waar de bezoeker van boven (hoogste niveau) naar beneden (tot aan de items) doorheen kan wandelen.
Wil je naar het hoogste punt van de structuur, klik dan linksboven op en daarna op de link Marktplaats.

Item niet gevonden

Heb je het item niet kunnen vinden, dan kun je via de volgende link een aanvraag voor een nieuw item indienen.

Kan ik coördinator worden?

Om coördinator van een item te worden moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
  • Je dient redelijk veel verstand te hebben van of ervaring te hebben met het item.
  • Je moet in staat zijn om een landelijk dekkend netwerk van aanbieders van het item op te zetten.
  • Je dient (in de nabije toekomst) relatief snel kunnen reageren op (aan)vragen van (potentiële) aanbieders, die via het platform gegenereerd worden.
  • Je dient (in de nabije toekomst) relatief snel kunnen reageren op vragen van (anonieme) bezoekers die iets willen weten over een item.

Toelichting:
Het spreekt voor zich dat je communicatief voldoende onderlegd dient te zijn om bovenstaande taken uit te kunnen voeren. Bovendien mag je zelf ook aanbieder zijn van het betreffende item, mits dat niet in conflict is met (het opzetten en onderhouden van) een goed werkend landelijk dekkend netwerk van aanbieders.

Voordelen

Als coördinator van een item geniet je de volgende (mogelijke) voordelen:
  • Je bent in de gelegenheid om aanbieders te benaderen om lid te worden (in jouw 1e-lijns netwerk), met alle voordelen van dien.
  • Je komt in contact met collega aanbieders, met bijvoorbeeld meer kans op samenwerking met hen (voor welk item dan ook).
  • Je komt in contact met vragen stellende bezoekers, die je mede in het belang van jezelf of een andere aanbieder verder kunt helpen.
  • Je komt in een omgeving waar je kennis, ervaring en contacten opdoet, die je goed kunt gebruiken voor het opzetten of uitbouwen van een eigen bedrijf of samenwerking.
  • Indien je zelf ook aanbieder bent, dan kun je meeprofiteren van extra leads, mits dat niet conflicteert met het opzetten van een landelijk dekkend netwerk van aanbieders.

Aanmelden

Wilt je je aanmelden als coördinator van een reeds bestaand item, dan dien je het volgende te doen:

Wilt je je aanmelden als coördinator van een nieuw item, dan dien je het volgende te doen: