- Info > Promotie > Ledenwerving
Tools en tips voor het werven van leden
Er zijn diverse manieren om je netwerk uit te breiden. Enkele daarvan kosten je slechts eenmalig weinig tijd.We hebben het allemaal zo eenvoudig mogelijk voor je gemaakt, maar je dient de aanbevelingen wel goed te lezen en adviseren je onze tools te gebruiken:
- om te voorkomen dat een nieuw lid per ongeluk niet in jouw 1e-lijns netwerk valt,
- om de kans zo groot mogelijk te maken dat iemand daadwerkelijk lid wordt in jouw netwerk.
EEN ABSOLUTE MUST!
Ook Social Market zelf en haar eigenaar hebben een profielpagina ingevuld.
Op de profielpagina kun je de volgende informatie tonen:
Zeer belangrijke tips:
Zorg voor een uitstekende profielpagina
Elk lid heeft een eigen profielpagina die je zelf kunt opmaken via een aantal functies uit je Dashboard.Ook Social Market zelf en haar eigenaar hebben een profielpagina ingevuld.
Op de profielpagina kun je de volgende informatie tonen:
- Foto van het betreffende lid (jezelf, je bedrijf, je vereniging of je groep); deze is te wijzigen via de functies Upload of Wijzig (afbeelding).
- Profiel van het lid; titel en tekst zijn te wijzigen via de functie Wijzig account.
- Contactinformatie, waaronder ook informatie van social media pagina's; deze is te wijzigen via de functies Wijzig account en Openings-/bezorgtijden.
- Aanbevolen aanbod; deze is te wijzigen via de functie 'PROMOOT AANBOD'.
Zeer belangrijke tips:
- Zorg dat je voldoende informatie toont in je profielpagina; hoe meer je toont, des te vertrouwder het bij andere bezoekers overkomt en des te eerder bezoekers genegen zijn ook iets met Social Market te gaan doen.
- Zorg dat de informatie actueel is; achterhaalde informatie kan bezoekers de indruk geven dat jouw Social Market account slapende is, wat natuurlijk nooit positief werkt.
- Idealiter zorg je ervoor dat de rubriek Aanbevolen aanbod maximaal gevuld is met aanbod waarbij Social Market zelf sponsort (door via de functie 'PROMOOT AANBOD' simpel alle aanbod toe te voegen), aangevuld met aanbod dat je zelf interessant vindt om te tonen.
Gesponsord aanbod is namelijk interessant voor grote groepen mensen, en doordat in de linkjes jouw persoonlijke code is opgenomen, vergroot je de kans dat iemand lid wordt in joúw netwerk aanzienlijk! - Publiceer de link van je profielpagina (*) via 'Verspreiden via Sociale Media sites' (zie onder).
(*) De juiste link zie je staan door in het submenu van je profielpagina op de oranje megafoon icoon () te klikken.
Manieren van benaderen
Hieronder zie je een overzicht van manieren hoe je andere potentiële leden kunt werven voor je eigen netwerk:
Persoonlijk benaderen
Benaderen via bericht (bv sms, Whatsapp)
Benaderen via gesprek
Hoe maak ik de meeste kans op succes?
Heel kort gezegd: vertel iemand eerst enthousiast over Social Market en laat de persoon daarna naar de website gaan via de link uit de e‑mail die je hem/haar toestuurt via onze tools:- Check eerst of persoon niet al lid is.
Je wilt iemand natuurlijk niet 'lastig vallen' indien deze al lid is. Bovendien bespaar je jezelf ook tijd.
Check dit daarom vooraf eerst via het zoekvenster rechts bovenin de website (wel zorgen dat tabblad 'Lid' actief is en je het juiste lidtype selecteert). - Hoe persoonlijker en enthousiaster, des te beter.
Hoe persoonlijker de boodschap die jij brengt en hoe enthousiaster jij overkomt, des te eerder zal de benaderde persoon je verzoek serieus bekijken.
Want als iemand moeite voor jou heeft gedaan en enthousiast is, dan is het gewoon moeilijker om jouw verzoek te negeren.
Vooral bij het benaderen van bedrijven en verenigingen is dit erg belangrijk, want zij zijn de allerbelangrijkste leden in jouw toekomstige netwerk. Maar vergeet ook de mensen niet die in hun netwerk zelf dat soort mensen kennen. - Verstuur link digitaal, het liefst via e‑mail.
Zorg er altijd voor dat de persoon Social Market bezoekt via jouw persoonlijke link; om fouten te voorkomen verdient digitaal doorgeven van de link de voorkeur.
En ook al is Social Market (met name) ook ontwikkeld voor smartphones, gezien de aard en omvang van het concept leest de website toch wat makkelijker vanaf een groot scherm dan vanaf een klein scherm.
Daarom adviseren wij, indien mogelijk, om een e‑mail te sturen in plaats van een ander bericht, aangezien e‑mails vaker (of ook) op een computer met een groter scherm geopend (kunnen) worden. - Niemand ingelogd op apparaat nieuwe lid.
Indien iemand voor het eerst lid wordt, dan mag er niemand ingelogd zijn op de desbetreffende computer, tablet of smartphone.
Want indien iemand anders reeds ingelogd is en er een registratie van een bedrijf, groep of vereniging plaatsvindt, dan valt het nieuwe account onder het ingelogde account, in plaats van dat er nieuwe accounts worden aangemaakt. - Waarschuwing bij geen gebruik tools.
Mocht je besluiten om mensen te gaan benaderen buiten onze tools om, let er dan heel goed op dat je de juiste link met daarin jouw persoonlijke code doorgeeft, en test deze zelf vooraf:
Indien je bent ingelogd, dan vind je in je Dashboard (via de links 'BREID NETWERK UIT' en 'PROMOOT AANBOD'), en onderin de pagina 'Wijzig aanbod' van elke advertentie lid-worden links van pagina's uit je eigen subwebsite, bijvoorbeeld https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd) en https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/wordlid.
Verder kun je de url gebruiken van elke door jou gewenste pagina uit Social Market vlak achter de domeinnaam (socialmarket.nl) het volgende moet tussenvoegen: "/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)".
Selecteer de benadering die je wenst:
Benaderen via e‑mailBenaderen via bericht (bv sms, Whatsapp)
Benaderen via gesprek
Je kunt iemand vertellen over Social Market en hem of haar in dat gesprek vragen om lid te worden via jouw subwebsite.
De betreffende persoon dient dan het volgende te doen:
De betreffende persoon dient dan het volgende te doen:
- Zorg dat op de betreffende computer, tablet of smartphone niemand anders is ingelogd in Social Market.
- Zoek via het zoekvenster rechts bovenin de website (wel zorgen dat tabblad 'Lid' actief is en je het juiste lidtype selecteert) naar jouw profiel.
- Klik in de profielpagina op button "Word ook lid!" (deze wordt alleen getoond indien er op dat moment ook daadwerkelijk niemand is ingelogd).
- Volg de instructies voor registratie van het gratis lidmaatschap.
Verspreiden via Sociale Media sites
We hebben het hier dus niet over Whatsapp, of functies uit social media sites tbv persoonlijk contact (bv Messenger functies); die behoren tot de categorie 'Persoonlijk benaderen'.
Indien je bent ingelogd, dan vind je in je Dashboard (via de links 'BREID NETWERK UIT' en 'PROMOOT AANBOD'), en onderin de pagina 'Wijzig aanbod' van elke advertentie lid-worden links van pagina's uit je eigen subwebsite, bijvoorbeeld https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd) en https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/wordlid.
Verder kun je de url gebruiken van elke door jou gewenste pagina uit Social Market vlak achter de domeinnaam (socialmarket.nl) het volgende moet tussenvoegen: "/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)".
Je dient echter wel aan de voorwaarden voor automatische netwerkuitbreiding te voldoen: je accountinformatie dient ingevuld te zijn en in het geval van bedrijf/vereniging dient er tevens een advertentie actief te zijn.
Kijk bovendien ook of je profielpagina er goed uitziet, want als bezoekers op je lid-worden pagina komen, zullen ze wellicht ook je profielpagina bekijken.
Dus ook indien je zeer weinig tijd hebt, of zin, kan 15 minuten van je tijd betekenen dat je levenslang inkomsten ontvangt.
Wil je weten wat deze website voor jou, je bedrijf en/of je vereniging kan betekenen, klik dan op de volgende link: https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/wordlid.
Introductie
Wil je mensen benaderen, die je niet persoonlijk en per e‑mail of ander bericht kunt of wilt benaderen, dan is verspreiding via social media sites een volgende mogelijkheid.We hebben het hier dus niet over Whatsapp, of functies uit social media sites tbv persoonlijk contact (bv Messenger functies); die behoren tot de categorie 'Persoonlijk benaderen'.
Instructie voor verspreiding
Wil je iemand in jouw 1e-lijns netwerk lid laten worden, dan dient Social Market altijd bezocht te worden via een link waarin jouw persoonlijke code is opgenomen.Indien je bent ingelogd, dan vind je in je Dashboard (via de links 'BREID NETWERK UIT' en 'PROMOOT AANBOD'), en onderin de pagina 'Wijzig aanbod' van elke advertentie lid-worden links van pagina's uit je eigen subwebsite, bijvoorbeeld https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd) en https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/wordlid.
Verder kun je de url gebruiken van elke door jou gewenste pagina uit Social Market vlak achter de domeinnaam (socialmarket.nl) het volgende moet tussenvoegen: "/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)".
Belangrijke overwegingen
Wij kunnen niet voor jou bepalen wat de beste wijze is om iemand te benaderen, maar we hebben wel een aantal overwegingen.- Een voordeel van de verspreiding via social media sites is natuurlijk dat je met zeer weinig inspanningen eenvoudig en relatief veel mensen kunt bereiken (met de nadruk op 'kunt').
- Een nadeel is natuurlijk dat het onpersoonlijker is dan de vorige opties, waardoor de bereikte mensen zich minder sterk 'aangesproken' voelen om (via jou) lid te worden.
- Een ander nadeel is dat je niet precies weet aan wie jouw bericht daadwerkelijk getoond is. En als dit je enige manier is die je gebruikt om bepaalde personen te bereiken, dan kan het zijn dat je niet alle gewenste personen bereikt.
- Wil je mensen benaderen die (tevens) eigenaar zijn van een bedrijf, of voorzitter van een vereniging, in onze ogen de 'kostbaarste' leden, dan raden wij je de best mogelijke persoonlijke benadering aan, dus de categorie 'Persoonlijk benaderen'.
Voorbeelden op social media
Hoe groter en origineler je bericht op social media, des te beter het natuurlijk is. Bijgaand zie je 2 voorbeelden.Lid-worden link op social media:
Wil je bijvoorbeeld bezoekers naar je eigen lid-worden pagina trekken, om volledig automatisch je netwerk te laten uitbreiden, dan zou je de link https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/wordlid kunnen gebruiken.Je dient echter wel aan de voorwaarden voor automatische netwerkuitbreiding te voldoen: je accountinformatie dient ingevuld te zijn en in het geval van bedrijf/vereniging dient er tevens een advertentie actief te zijn.
Kijk bovendien ook of je profielpagina er goed uitziet, want als bezoekers op je lid-worden pagina komen, zullen ze wellicht ook je profielpagina bekijken.
Voorbeeldtekst plaatsing op social media:
Met Social Market kun je levenslang geld besparen en verdienen; voor een deel zelfs volledig automatisch.Dus ook indien je zeer weinig tijd hebt, of zin, kan 15 minuten van je tijd betekenen dat je levenslang inkomsten ontvangt.
Wil je weten wat deze website voor jou, je bedrijf en/of je vereniging kan betekenen, klik dan op de volgende link: https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/wordlid.
Automatisch via Social Market website
Automatisch mijn netwerk laten uitbreiden?
Onbekende mensen, bedrijven en verenigingen kunnen automatisch lid worden in jouw netwerk, doordat zij bijvoorbeeld via zoekmachines en social media op een Social Market pagina van jou (advertentie of subwebsite pagina) terecht zijn gekomen.
Via externe websites
Verder kun je de url gebruiken van elke door jou gewenste pagina uit Social Market vlak achter de domeinnaam (socialmarket.nl) het volgende moet tussenvoegen: "/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)".
Introductie
Als jij de eigenaar of webmaster bent van externe websites of webpagina's, dan kun jij ook daar lid-worden linkjes plaatsen, via welke bezoekers volledig automatisch lid kunnen worden in jouw 1e lijns netwerk!Voorbeelden
Je plaatst linkjes op je eigen Facebook of LinkedIn pagina, een portaal of webpagina waar je de beheerder van bent, je eigen website, et cetera.Tip
Misschien is Social Market zelfs wel een (extra) reden om dat soort pagina's of websites te gaan aanmaken of beheren ...Instructie voor verspreiding
Indien je bent ingelogd, dan vind je in je Dashboard (via de links 'BREID NETWERK UIT' en 'PROMOOT AANBOD'), en onderin de pagina 'Wijzig aanbod' van elke advertentie lid-worden links van pagina's uit je eigen subwebsite, bijvoorbeeld https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd) en https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/wordlid.Verder kun je de url gebruiken van elke door jou gewenste pagina uit Social Market vlak achter de domeinnaam (socialmarket.nl) het volgende moet tussenvoegen: "/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)".
Door coördinatorschap
Als coordinator heb je dus extra mogelijkheden om je netwerk verder uit te breiden.
Verder kun je de url gebruiken van elke door jou gewenste pagina uit Social Market vlak achter de domeinnaam (socialmarket.nl) het volgende moet tussenvoegen: "/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)".
Introductie
Als coördinator kun je legitiem (ook voor jou nog onbekende) bedrijven of verenigingen gaan benaderen om gratis lid te worden van Social Market en gratis te gaan adverteren bij het betreffende item.Als coordinator heb je dus extra mogelijkheden om je netwerk verder uit te breiden.
Instructie voor verspreiding
Indien je bent ingelogd, dan vind je in je Dashboard (via de links 'BREID NETWERK UIT' en 'PROMOOT AANBOD'), en onderin de pagina 'Wijzig aanbod' van elke advertentie lid-worden links van pagina's uit je eigen subwebsite, bijvoorbeeld https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd) en https://www.socialmarket.nl/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)/wordlid.Verder kun je de url gebruiken van elke door jou gewenste pagina uit Social Market vlak achter de domeinnaam (socialmarket.nl) het volgende moet tussenvoegen: "/(code wordt getoond zodra je bent ingelogd)".
Interesse?
Ken je een item waar jouw interesse naar uitgaat, uit privé en/of zakelijke overwegingen, dan kun je een aanvraag indienen om coördinator te worden.
Benaderen voor schrijven review
Dit heeft twee voordelen:
Met reviews sla je twee vliegen in één klap
Indien je mensen kent (zakelijk of privé) die je zouden kunnen helpen met een positieve review, dan kun je overwegen om al die mensen via een persoonlijke link uit te nodigen om een review te schrijven.Dit heeft twee voordelen:
- Mensen moeten eerst lid worden, voordat ze een review kunnen invullen. En als zij via jouw link lid worden, dan worden ze dat in jouw 1e lijns netwerk! Toelichting.
Om de mensen te bewegen deze moeite te doen, moet je ze ook wijzen op de voordelen van lidmaatschap van Social Market; anders is de kans groot dat ze niet de moeite nemen om een review te schrijven.
Een alternatief is om ze eerst een uitnodiging te sturen om lid te worden (zie Persoonlijk benaderen) en ze pas daarna uit te nodigen om een review te schrijven. - Je krijgt een positieve review, wat weer goed is voor de kwaliteit van jouw aanbod in Social Market. Toelichting.
Hoe meer reviews aanwezig zijn, des te sneller zullen bezoekers het aanbod serieus nemen.
Maar dit is niet het enige: doordat er meer reviews aanwezig zijn, zal jouw reviewpagina ook hoger in de resultaten van zoekmachines getoond worden.
En dat laatste heeft weer tot gevolg dat je meer bezoekers rechtstreeks vanuit zoekmachines in de reviewspagina zult ontvangen!
Hoe nodig ik iemand uit voor een review?
- Selecteer het aanbod waarvoor je iemand wilt tippen: klik daarvoor op de juiste, oranje gekleurde, link in je eigen (code wordt getoond zodra je bent ingelogd). Je komt daarna automatisch weer terug op deze pagina.
- Selecteer de benadering die je wenst:
Benaderen via e‑mail
Benaderen via bericht (bv sms, Whatsapp)
Benaderen via gesprek
Je kunt iemand vertellen over Social Market en hem of haar in dat gesprek vragen om een review in te geven via jouw subwebsite.
De betreffende persoon dient dan het volgende te doen:- Zorg dat op de betreffende computer, tablet of smartphone niemand anders is ingelogd in Social Market.
- Zoek via en 'Zoek lid' naar jouw profiel.
- Selecteer via de webshop het aanbod waarvoor een review ingevoerd dient te worden.
- Volg de verdere instructies (onder andere voor registratie van lidmaatschap).