Aanbieders staan een deel van de omzet als korting direct af aan de koper, en de rest in de vorm van commissies aan Social Market, die deze weer voor een groot deel uitkeert aan haar leden.
Op deze manier is het dus voor de koper aantrekkelijker om via Social Market iets te kopen, dan via een ander kanaal.
Met als gevolg dat de verkoper weliswaar iets minder verdient per verkocht product of geleverde dienst, maar wel groei ziet in aantallen klanten en omzet.
Zie pagina '
Hoe werkt het commissiesysteem?' voor meer uitleg en een voorbeeld (kopen van horloge).
Maar
niet alleen de koper ontvangt een korting, ook
andere leden in het netwerk verdienen mee:
- Als in jouw 1e lijns netwerk omzet wordt gegenereerd, dan ontvang jij 30% van de commissie.
- Als in jouw 2e lijns netwerk omzet wordt gegenereerd, dan ontvang jij 15% van de commissie.
Dit lijkt misschien niet veel, maar bedenk wat het voorstelt als jijzelf en iedereen onder jou gemiddeld 5 1e lijns leden heeft.
En je hoeft er
niets voor te doen en je verdient automatisch
levenslang mee!
Restant commissie
Van de commissie wordt 45% uitgekeerd aan de leden in het netwerk. Van de rest gaat een deel naar de fiscus (btw over de uitgekeerde commissie); het restant is voor Social Market zelf.
Inkomsten uit advertenties
Binnen Social Market kunnen aanbieders diensten en producten aanbieden via advertenties en subwebsites; we noemen dit aanbod. Voor particulieren en verenigingen is dit gratis, net als voor bedrijven die binnen hun eigen woonplaats of regio adverteren.
Bedrijven die adverteren buiten hun woonplaats of regio dienen hiervoor advertentiekosten te betalen aan Social Market.
Op advertentiekosten zit 15% netwerkkorting en dus automatisch ook 15% commissie. En van de commissie wordt er 30% en 15% uitgekeerd in het netwerk.
Inkomsten uit promoties door Social Market
Bedrijven en verenigingen kunnen Social Market inschakelen om pagina's uit hun subwebsite op het internet te laten promoten, zodat deze hoger in zoekmachines gevonden zullen worden.
Ook op deze activiteiten zit 15% netwerkkorting en dus automatisch ook 15% commissie. En van de commissie wordt er 30% en 15% uitgekeerd in het netwerk.
Uitzonderingen
Uitzondering bij 'directe doorverwijzing'
We belonen actief gedrag op verschillende manieren: indien bv een lid een ander lid tipt betreffende een aanbod, dan ontvangt het tipgevende lid daarvoor een beloning:
de
tipgever ontvangt 30% van de commissie en jij ontvangt uit je 1e lijns netwerk 15%.
Maar er zijn meer mogelijkheden van directe doorverwijzing; meer daarover lees je later in de pagina over
omzetverhoging.
Uitzondering bij bedrijven
Indien een lid een bedrijf vertegenwoordigt, dan betreft dit lid een account dat onder een particulier account valt.
Wil je voor een bedrijf meedoen aan Social Market dan zul je dus op zijn minst 2 accounts hebben: één particulier account en één onderliggend bedrijfsaccount. Dit bedrijfsaccount kan natuurlijk een hoofdaccount zijn, maar ook een subaccount (voor mede-eigenaren, of andere personen die zich inzetten voor het bedrijf).
Om tegoeden niet zowel bij het bedrijfsaccount, als bij het bovenliggende particuliere account bij te schrijven, wordt het één niveau hoger liggende particuliere account overgeslagen in de overige commissie verdelingen. Met andere woorden:
indien een bedrijfsaccount een tegoed krijgt bijgeschreven, dan wordt het bovenliggende particuliere account overgeslagen bij de uitkering van tegoed één niveau hoger.
Voor verenigingen ligt dit anders, omdat tegoeden van een vereniging ook echt voor de vereniging zijn en niet voor de voorzitter of andere leden die dmv een subaccount voor de verenigingen leden werven.
Dus
indien een verenigingsaccount een tegoed ontvangt, dan wordt ook het bovenliggende particuliere account beloond!
Uitzondering bij subaccounts
Indien een lid via een subaccount een bedrijf of vereniging vertegenwoordigt, dan vallen de via het subaccount verworven leden in het 1e-lijns netwerk van het subaccount. Op deze manier kan een subaccount dus meeverdienen (30% van de commissie) aan de opbouw van een netwerk uit naam van het bedrijf of de vereniging.
Het bedrijfs- of verenigingsaccount zelf zit direct boven het subaccount en ontvangt dus 15% van de commissie.