Uniek en lucratief korting/commissiesysteem!
Leden kunnen voor het
vergroten van hun omzet in Social Market gebruik maken van een
uniek korting/commissiesysteem.
Vanzelfsprekend kunnen kopers alleen van dit systeem gebruik maken indien ze lid van Social Market zijn.
Het korting/commissiesysteem kent de volgende compenenten:
- Netwerkkorting bedrag: bedrag dat direct als korting wordt gegeven aan de klant, ongeacht hetgeen er gekocht wordt. Dit bedrag is optioneel.
- Netwerkkorting percentage: percentage dat direct als korting wordt gegeven aan de klant over de gehele aankoop (behalve genoemde uitsluitingen).
Dit percentage dient minimaal 2% cq 1% te zijn in het geval van zogenaamde geavanceerde webshops voor bedrijven cq particulieren/groepen, in de andere gevallen (webshops voor verenigingen en andere soorten aanbod) is het optioneel.
Aan Social Market dient een bedrag gelijk aan deze korting als extra commissie betaald te worden (*).
- Extra korting percentage: percentage dat direct als extra korting wordt gegeven aan de klant over de gehele aankoop (behalve genoemde uitsluitingen).
Deze instelling is pas mogelijk zodra 'netwerkkorting percentage' minimaal 5,0% cq 2,0% is (in het geval van bedrijven cq andere soorten leden).
Aan Social Market dient 20% van deze korting als extra commissie betaald te worden (*).
- Tijdstipkorting percentage: percentage dat direct als extra korting wordt gegeven aan de klant over de gehele aankoop (behalve genoemde uitsluitingen) indien tijdstip van bezorgen/afhalen/reserveren in een bepaald tijdvak valt.
Ook deze instelling is pas mogelijk zodra 'netwerkkorting percentage' minimaal 5,0% cq 2,0% is (in het geval van bedrijven cq andere soorten leden).
Aan Social Market dient 20% van deze korting als extra commissie betaald te worden (*).
- Commissie (*): wordt met name gebruikt om min of meer automatische netwerkuitbreiding mogelijk te maken door leden te belonen voor gemaakte omzet uit hun eigen onderliggende netwerk of omzet die tot stand is gekomen door hun bemiddeling.
Aan het begin van elke maand verstuurt Social Market een factuur voor de betaling van alle commissies van omzet waarvan een eventuele retourperiode is verstreken (met een minimum van € 0,50).
Na ontvangst van de gelden zorgt Social Market ervoor dat het automatisch verdeeld wordt over 2 overige leden uit het netwerk van de koper, de fiscus en Social Market zelf.
De werking van het korting/commissiesysteem leggen we uit aan de hand van onderstaand plaatje en uitleg:
Het
korting/commissiesysteem werkt globaal als volgt:
Een bezoeker geeft via Social Market aan een lid aan dat het (wellicht) een dienst of product wil gaan afnemen en dat het gebruik wil maken van het korting/commissiesysteem.
Is de transactie afgerond, dan ontvangt de klant direct alle kortingen.
Zodra ook een eventuele retourdatum is verstreken, dient het lid een deel van de inkomsten, de commissie, aan Social Market te betalen.
Vervolgens zorgt Social Market ervoor dat leden uit het netwerk van de koper en de fiscus (er dient btw afgedragen te worden) de juiste bedragen ontvangen.
Het
korting/commissiesysteem staat volledig los van de fysieke koop van een klant bij een lid (of het aangaan van een lidmaatschap bij een vereniging)!
Dit betekent dat in de praktijk het
commissiesysteem geactiveerd en afgehandeld kan worden, zelfs nadat de fysieke koop reeds is voltooid.
Uitleg gebruikte termen en pijlen
Uitleg gebruikte termen
- Aanvrager (in voorbeeld: (Potentiële) koper horloge): bezoeker van Social Market, die interesse heeft in een dienst of product (aanbod), waarvoor is aangegeven dat er sprake is van korting/commissie.
we gebruiken het algemene woord 'aanvrager', omdat de bezoeker niet alleen een (potentiële) klant kan betreffen, maar ook een (potentieel) lid van een vereniging.
- Aanbieder (in voorbeeld: Juwelier): lid dat een dienst of product cq lidmaatschap via Social Market aanbiedt.
- Overige leden: leden die betrokken zijn bij de aanvraag zelf, of zich bevinden in het netwerk van de aanvrager.
- Retourdatum: laatste datum waarop het geleverde product kan worden geretourneerd, of de levering van de dienst of het aangaan van het lidmaatschap kan worden teruggedraaid.
- Commissie: het totale bedrag dat de aanbieder aan Social Market dient te betalen, zodra de aanvrager de aanbieder voor het betreffende aanbod betaald heeft en de retourdatum is verstreken.
De commissie regels bestaan uit de volgende optionele onderdelen:
- Vast bedrag: geeft aan hoeveel commissie sowieso betaald dient te worden voor het geleverde aanbod.
- Percentage: geeft aan welk deel van de omzet als commissie betaald dient te worden. Dit komt bovenop het eventuele vaste bedrag.
- Voorwaarden: hierin staat beschreven welke afwijkeningen of begrenzingen er gelden ten opzichte van het beschreven aanbod; bv welke producten of diensten uitgesloten zijn van commissie.
- Korting: het deel dat direct op de prijs in mindering wordt gebracht.
Commissie: is altijd hetzelfde als de korting; wordt verdeeld over enkele andere leden in het netwerk van de aanvrager, de fiscus en Social Market.
1. Claim korting/commissie
Indien een aanvrager gebruik wil maken van korting/commissie, dan dient zowel Social Market als de aanbieder hiervan op de hoogte te zijn.
Het maakt daarbij voor Social Market niet uit of de aankoop of levering al heeft plaatsgevonden of niet. Alleen dient in het laatste geval de aanbieder aan de aanvrager zelf daar wel toestemming voor te hebben gegeven (dit gaat dus buiten Social Market om).
Indienen van de claim is mogelijk met elk formulier dat bij het betreffende aanbod in de subwebsite vermeld staat. Maar het snelste is formulier 'Ik wil mijn korting': ben je al ingelogd, dan dien je alleen nog maar op de button te klikken.
Alleen indien je achteraf (dus nadat de levering al heeft plaatsgevonden) een claim indient, dien je ook de datum en het bedrag van de levering in te vullen: op deze wijze kan de aanbieder (sneller) achterhalen welke levering het betrof.
2. Werkelijk factuurbedrag
Zodra bekend is wat het totaalbedrag is, waarover commissie betaald dient te worden, zal de aanbieder dit opgeven aan Social Market.
Is er (nog) sprake van een retourdatum, dan zal de aanbieder ook deze opgeven.
Deze informatie is ook voor de aanvrager in te zien. De aanvrager ontvangt ter attentie hiervan automatisch een e‑mail.
3. Akkoord korting/commissie
Gaat de aanvrager akkoord met het totaalbedrag en de eventuele retourdatum, dan kan dit eenvoudig worden aangegeven.
Klopt de informatie volgens de aanvrager echter niet, dan dient de aanvrager hierover via het ingebouwde berichtensysteem Social Market Messengerte communiceren met de aanbieder.
LET OP: Om misverstanden en 'corruptie' te voorkomen worden zowel de commissiebedragen als de voorwaarden in de claim gekopieerd zodra deze wordt ingediend.
4. Commissiefactuur na verstrijken retourdatum
Zodra de aanvrager een akkoord heeft gegeven over de door aanbieder opgegeven commissiegegevens, zal Social Market een commissiefactuur versturen naar de aanbieder.
Dit gebeurt altijd automatisch aan het begin van elke maand en natuurlijk volgend op de maand van de eventuele retourdatum.
De aanbieder dient de commissiefactuur per omgaande te betalen.
5. Ophoging tegoed leden netwerk na betaling commissiefactuur
Zodra het bedrag van de commissiefactuur is bijgeschreven op de rekening van Social Market, worden ook de tegoeden van de eventuele aangever en het netwerk van de aanvrager opgehoogd met 30% en 15% van de commissie.
De rest van het bedrag is bestemd voor de fiscus (btw) en Social Market.
Voorbeeld "klant koopt horloge"
Voorbeeld van een klant die een horloge van € 1.000,- gaat kopen, of net heeft gekocht, in een webshop of fysieke winkel van een juwelier.
Het netwerkkorting percentage is 7,5% (en daarmee ook de commissie), en daarnaast geldt een extra korting percentage van 5%.
De daadwerkelijke koop heeft al plaats gevonden of vindt uiterlijk voor pijl 2 plaats.